Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Honderden protestantse predikanten en voorgangers hebben zich met het ondertekenen van de zogeheten Nashville-verklaring uitgesproken tegen lhbt’ers. Ze betogen dat het huwelijk alleen bedoeld is als verbond tussen één man en één vrouw. Hoe reageren christenen op sociale media? Bekijk hier een overzicht. Geloven in Moerwijk heeft net als vele andere kerken, predikanten, kerkelijk werkers en christenen de Nashville-verklaring fel veroordeeld

Antonie Fountain, activist: Jezus heeft geen woord over homoseksualiteit gezegd. Wel had Hij het redelijk vaak over zorg dragen voor je naaste, de minste van je broeders etc. Hij had vrij schokkend inclusieve ideeën over wie die naaste was. En Hij bevond zich steeds weer bij de rafelranden van de samenleving. Dus kweenie, maar ik kijk liever naar Jezus dan naar een groepje hetero’s die weer eens willen bepalen dat mensen die anders zijn niet bij het clubje mogen.

Willem Smouter, NGK-predikant (foto): Let wel: vroeger zeiden ze “je mag het wel zijn maar niet doen” maar dit is nog erger: je mag het niet zijn. Je mag jezelf niet beschouwen als een persoon met homo-identiteit. Ik wil zo duidelijk mogelijk zeggen: geloof dit niet! Wat je identiteit ook is, man of vrouw, Jood of heiden, homo of hetero, je bent welkom in Gods huis. Ik zeg er eerlijk bij dat in dit huis verschillend gedacht wordt over hoe je met elkaar om gaat. Dat is jammer maar zo is dat nu eenmaal in the family. Maar laat je nooit pressen om te ontkennen wie je bent. Door niemand!

Geloven in Moerwijk j3o0xi4e_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

bettelies westerbeek@bettelies 

Met buikpijn en ongeloof de gelezen. Daarom is vandaag de dag bij uitstek om deze foto opnieuw te delen. Met deze vlag geeft @moerwijkgeloven aan dat wij een kerk zijn die staat voor queeracceptatie.

Geloven in Moerwijk DwKmUoPX4AAlPOL?format=jpg&name=small Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring
29 people are talking about this

Geloven in Moerwijk XDycvXhS_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Dirk de Bree@DirkdeBree

Die dus, om te huilen!
Lekkere start vd ‘christelijke’ bubbel in Nederland. Kunnen we weer aan de bak in kerk, buurt en werk om dit soort extremen te nuanceren etc. Had graag een christelijker gespreksonderwerp/getuigenis als aanleiding voor gesprek

28 people are talking about this

Geloven in Moerwijk uShnvZwm_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Andrea@Walrathis

Even een persoonlijke mededeling aan iedereen die de heeft omarmd. Ik vind het een slecht signaal en enorm slappe hap dat jullie een papiertje uit de VS copy-pasten in het land van de Reformatie. In Alkmaar gaan ze ook geen kaas maken naar Timboektaans recept

53 people are talking about this

Geloven in Moerwijk db080e11ec9c9d6d435a695572efee1b_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

ron becker@reverendronski

Als het de bedoeling van de was om mensen die worstelen met gender- en seksuele identiteit te steunen, dan is het veilig om te stellen dat die poging is mislukt. Zwaar mislukt.

See ron becker’s other Tweets

Geloven in Moerwijk oFIEaw7h_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Alexander Veerman@domineeveerman

Wat trouwens wél een buitengewoon interessante beweging is binnen christelijk Nederland: steeds meer kerken en geloofsgemeenschappen maken kenbaar dat LHBT-ers van harte welkom zijn. Check de kaart:https://www.wijdekerk.nl/wijde-kerken-op-de-kaart 

Wijde kerken op de kaart

Overzicht van kerken die in meer of mindere mate openstaan voor LHBT-ers.

wijdekerk.nl

18 people are talking about this

Geloven in Moerwijk Wpg2PJGL_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Mark de Boer@MarkMdeBoer

Ik vond dit een passend gedicht voor vandaag.

Geloven in Moerwijk DwO8TPJWsAIVT6P?format=jpg&name=900x900 Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring
See Mark de Boer’s other Tweets

Geloven in Moerwijk MksgHwPC_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Wieger Sikkema@WiegerSikkema

Zo eens met mijn collega-voorganger in Apeldoorn. Iedereen is welkom en geliefd bij God! Zo onnodig kwetsend voor zoveel oprechte broers en zussen en hun families. https://twitter.com/wsmout/status/1081512969543081985 

Willem Smouter@wsmout
Replying to @wsmout

Ik wil zo duidelijk mogelijk zeggen: geloof dit niet! Wat je identiteit ook is, man of vrouw, Jood of heiden, homo of hetero, je bent welkom in Gods huis.

See Wieger Sikkema’s other Tweets

Geloven in Moerwijk sZdzgJBG_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Dave Ensberg-Kleijkers@Dave_Ensberg

Ik interpreteer de liefdevolle boodschap van de anders dan ondertekenaars . Voor mij is God liefde, ongeacht seksuele geaardheid. Ik gun de ondertekenaars de en zachtheid in hun hart die nodig is om van de medemens en daarmee van God te houden.

26 people are talking about this

Geloven in Moerwijk 6FvwhNUL_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Petra Kiks-Leeflang@PetraKiks

Twee vragen:
* Waarom is die de lucht ingeslingerd? Wat is het (positieve?) doel?
*En waarom op zaterdag als je op je vingers na kunt tellen dat er veel commentaar op komt en op zondag niemand van de ondertekenaars te bereiken is om het gesprek aan te gaan?

Geloven in Moerwijk DwQG7BpX4AAGqCT?format=jpg&name=small Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring
See Petra Kiks-Leeflang’s other Tweets

Geloven in Moerwijk W8GXENss_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Elisabeth IJmker@ElisabethIJmker

maakt me boos en verdrietig. Gelukkig zijn er ook kerken waar echt iedereen welkom is. Dat geeft hoop. Op deze zondag zit ik zoals gebruikelijk in de English Reformed Church waar deze tekst boven de ingang staat

Geloven in Moerwijk DwN0sruWsAA-2lg?format=jpg&name=small Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring
15 people are talking about this

Geloven in Moerwijk lLQiJWBn_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Alex ten Cate@alextencate

Nee hoor, daar wordt mijn geloof, en mijn omgang met LHBT’s in mijn omgeving, op geen enkele manier door geschaad. Ik haal er mijn schouders over op.
Dat zóveel mensen zó agressief dat laatste restje weerstand tegen de progressieve ‘consensus’ willen uitstampen, vind ik enger. https://twitter.com/aafkeromeijn/status/1081972488060526592 

Aafke Romeijn

@aafkeromeijn

Ik voel mee met alle gelovigen die geloven in een God van liefde en hun hart en huis openstellen voor anderen zonder oordeel. Dat zijn er veel. Ontzettend veel. Hun geloof wordt geschaad door de #NashvilleVerklaring en dat doet me zeer.

See Alex ten Cate’s other Tweets

Geloven in Moerwijk oJTD7jn0_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Axel Wicke@elziax

Lieve gelovige/zoekende LHBTIQ’er, laat je door de Nashville-Verklaring niets aanpraten: je bent een waardevol, prachtig mens en door God precies zoals je bent bedoeld en geschapen! Van jou wordt volstrekt terecht gehouden! Neem gerust contact op, mocht je willen praten…

356 people are talking about this

Geloven in Moerwijk C1yTFFIx_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Leo de Kluijver@LeodeKluijver

Het is wel duidelijk dat we in Nederland vooral rust in de kerk willen. Geen lastige onderwerpen die maar onrust zaaien. Zeiden ze dat ooit ook niet tegen dr. Kohlbrugge? Niet boven het maaiveld uit komen!

See Leo de Kluijver’s other Tweets

Geloven in Moerwijk J_4RAKg0_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Willem Pos@WillemPos

Die verdient onze volle steun. Een heldere onderbouwing van een standpunt dat weliswaar weerstand oproept, maar ook vraagt om een helder belijden. Daarom: goed dat deze verklaring er is. https://twitter.com/refdagopinie/status/1081291065817161728 

RD Opinie@refdagopinie

Gezamenlijke verklaring over Bijbelse seksualiteit http://dlvr.it/Qvzqqj 

Geloven in Moerwijk DwGEfnbUcAAB0xq?format=jpg&name=small Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring
453 people are talking about this

Geloven in Moerwijk fKw4L5Vf_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Ruth Peetoom

@ruthpeetoom

Waar liefde is en zorg voor elkaar, daar is God. Zo geloven en kerk zijn is voor mij . De staat daar haaks op. Voor mij en vele anderen.

Geloven in Moerwijk DwOdKS4WwAAb6pY?format=jpg&name=900x900 Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring
415 people are talking about this

Geloven in Moerwijk pCzOnE0m_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Kees@keesvreeken

Je kunt je bij afvragen wie hiermee gediend is. De (refo)kerkganger? Nee, die denkt al zo. De (refo)homo? Nee, die krijgt zelfs te horen dat zn identiteit ook maar positionering is. De buitenwereld? Die spreekt er schande van.

Snap hier echt niks van.

51 people are talking about this

Geloven in Moerwijk zw5dw03r_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Ad van Nieuwpoort@advannieuwpoort

Het geeft natuurlijk ook wel te denken dat er een universiteit is die predikanten met dit soort bedenkelijke exegeses en opinies aflevert…

See Ad van Nieuwpoort’s other Tweets

Geloven in Moerwijk smjth8zN_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Laurens@IkLaurens

Geschrokken van de reacties op de Nashville-verklaring. Welke mening je ook hebt, maar deze verklaring als ‘radicaliserend’ en ‘homofoob’ betitelen is oneerlijk en provocerend. Het doet juist mee aan datgene wat de tegenstanders niet willen… https://twitter.com/Joop_nl/status/1081591400624541696 

Joop@Joop_nl

Honderden predikanten ondertekenen homofobe en transfobe Nashville-verklaring http://bit.ly/2se4wzz 

Geloven in Moerwijk DwKVjrmXcAAjs1u?format=jpg&name=small Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring
See Laurens’s other Tweets

Geloven in Moerwijk 2IcdBmT__normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Kees Hendriksen@KeesHend

Ik ben enorm geschrokken toen ik de lijst met ondertekenaars van de zag. Zoveel broeders die me dierbaar zijn, gaan mee in de populistische tijdgeest van het opwerpen van sjibboletten en verharden van standpunten. Dit doet mij pijn. Geloven in Moerwijk 1f622 Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

46 people are talking about this

Geloven in Moerwijk chIWxcg__normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Matthijn Buwalda@matthijnbuwalda

De Nederlandse bezorgt me koude rillingen en vooral een enorme uitdaging. Ik wil me namelijk net zo goed verbonden weten met de opstellers/ondertekenaars ervan, als met iedereen, van welke seksuele geaardheid ook, die zich door dit document gekwetst voelt.

15 people are talking about this

Geloven in Moerwijk -sLidBCp_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

JW Wits@janwillemwits

Met pijn in mijn ogen de gelezen. Wat is er in je gevaren om zo’n statement vol haat en agressie te ondertekenen?! Dodelijk voor het imago van christelijk Nederland maar ook een bom voor de samenwerking binnen orthodox-protestantse kringen. Oef wat slecht.

61 people are talking about this

Geloven in Moerwijk ZkAy1xhy_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Fred Omvlee@fromvlee

De échte : ‘You wonder why I always dress in black
…I wear the black for those who never … listened to the words that Jesus said…I’d love to wear a rainbow every day…’Till things are brighter, I’m the Man In Black – Johnny Cash https://youtu.be/dY8_vZXo8oY 

58 people are talking about this

Geloven in Moerwijk uN3rNVHk_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Esdor van Elten@EsdorvanElten

Ik kan niet spreken namens ‘de kerk’. Of een geloofsrichting.

Ik kan wel spreken voor mijzelf. Als gelovige. Als iemand die oprecht probeert God te dienen en Jezus na te volgen.
Als reactie op de Nederlandse volgt hier de
Verklaring van Van Elten

Geloven in Moerwijk DwKcPidWsAAsT8m?format=jpg&name=large Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring
76 people are talking about this

Geloven in Moerwijk ntL9Rg2-_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Ron de Rover@Ron_de_Rover

In een prachtige droom worden honderden dominees, voorgangers en rolmodellen kwetsbaar en concreet over eigen worsteling bij het volgen van Jezus Christus en creëren zo ruimte voor (soms scherpe) gesprekken van hart tot hart met ieder ander onvolmaakt mens.

See Ron de Rover’s other Tweets

Geloven in Moerwijk n_agtdMY_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Wim de Groot@pastorwim

Mensen zien! Echt in de ogen kijken. En dan samen op zoek hoe je zo dicht mogelijk bij Jezus kunt zijn. In al je gebrokenheid en gebrekkigheid. Daar is kerk-zijn om begonnen. Alsjeblieft, laat iedereen welkom zijn!

15 people are talking about this

Geloven in Moerwijk YjuHpzmL_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Remco رَمْكو@Remco1981

Al dat stampen op mensen die de onderschrijven staat me enorm tegen. Het helpt niet en het is niet goed. De gretigheid waarmee deze mensen nu vertrapt worden is niet goed. Het is even pervers als de verklaring zelf.

15 people are talking about this

Geloven in Moerwijk qFKDJ6Yf_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Noud@NoudTD

In anderhalf jaar tijd heb ik 8 jonge transjongens in Nederland en Vlaanderen zien gaan. Ik kan schrijven, schreeuwen, roepen en bidden wat ik wil. Zo lang er verklaringen als deze worden ondertekend kan ik alleen maar vrezen voor meer jonge levens.

67 people are talking about this

Geloven in Moerwijk 7urp9Zi7_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Frans Blokhuis@FransTB

Even over die . Ja, het is vreselijk, eng, verdrietig. @keesvdstaaij en al die andere heteromannen moeten zich rotschamen. Als het iemand raakt, dan mij wel, als gay domineeszoon.

30 people are talking about this

Geloven in Moerwijk 7A_Uzjmy_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

Henk-Jan Prosman@prosmania

De komt voor liberalen als geroepen. Zo kunnen ze hun eigen morele superioriteit etaleren, door behoudende christenen neer te zetten als intolerante haters. https://www.youtube.com/watch?v=KAMzeblGnnY 

35 people are talking about th

Geloven in Moerwijk fGxvD-xX_normal Hoe wij als christenen reageren op de Nashville verklaring

rebecca onderstal@rebeccaond

Kunnen we niet van zoveel mogelijk kerken regenboogvlaggen laten wapperen deze week?

27 people are talking about this
Dit artikel verscheen als eerste op CIP.nl
Terugblik op een jaar van Geloven in Moerwijk

Terugblik op een jaar van Geloven in Moerwijk

Terugblik op een jaar van Geloven in Moerwijk
2019 is begonnen: goede voornemens en mooie dromen van wat het nieuwe jaar zou kunnen brengen. Die goede voornemens en mooie dromen beginnen in december vaak al te borrelen. Als we terug kijken op het afgelopen jaar, komen nieuwe ideeën tevoorschijn.


Tijdens ons pioniersontbijt in december hebben we met het pioniersteam gekeken naar wat 2018 ons allemaal heeft gebracht. Er zijn verdrietige dingen gebeurd, maar we hebben ook mooie dingen meegemaakt. We hebben bij het ontbijt vooral stilgestaan bij de zegeningen die we ervaren bij Geloven in Moerwijk. En dan zou je denken: zoveel mensen, zoveel meningen, maar dat gezegde ging in dit geval niet op. We weten ons gezien door God en door mensen om ons heen.

Wij voelen ons gezegend door samen te mogen geloven en dit samen te kunnen te vieren. Het is bijzonder om te ervaren dat mensen uit de buurt zich welkom voelen op de pizza-avonden waar we gezellig met elkaar bakken en eten. We worden blij van het contact, de verbondenheid en de openheid bij de LED-groepen. Het is mooi om te zien dat de Marcustuin niet alleen eten opbrengt, maar ook veel contacten.

We voelen ons gezegend dat we van onze overvloed kunnen delen: eten delen, concrete hulp geven en Gods genade laten zien.

Wonderlijk is het om te merken dat mensen Gods liefde ervaren. Mensen worden nieuwsgierig wie God nou eigenlijk is. Kortom: we voelen ons gezegend.


We hopen dat we in 2019 weer kunnen zeggen: God ziet ons, God ziet de bewoners van Moerwijk en daardoor kunnen wij de mensen om ons heen liefhebben. Wij wensen u ook een mooi 2019 toe, waarin u zich geliefd weet door God.

Alle Goeds!

Het team van Geloven in Moerwijk

Meer weten over Geloven in Moerwijk? Lees hieronder een reportage van Nieuwsuur 

Niks zondagse dienst: in de ‘huis-tuin-en-keukenkerk’ eet je gewoon pizza

Ze komen niet bijeen in de kerk, maar in de tuin erachter. Niet om te bidden of te zingen, maar om pizza’s te bakken met de buurtgenoten. Dit is de groep Geloven in Moerwijk en hun ‘huis-tuin-en-keukenkerk’, een van de 150 ‘pioniersplekken’ van de Protestantse Kerk Nederland. “Het is eigenlijk de basis van hoe het ooit begonnen is”, zegt vrijwilliger Neo terwijl hij een pizza in stukken snijdt en uitdeelt. “Samen eten, het leven delen. Met elkaar praten over wat er in je leven speelt.” Het aantal mensen dat naar de kerk gaat krimpt sterk, blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek. Volgens Kim Putters, directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP), kunnen we spreken van een “massale kerkverlating”. Een zorgelijke ontwikkeling, want kerken spelen een maatschappelijke rol, zegt hij tegen Nieuwsuur. Tegelijkertijd wordt overal in Nederland geëxperimenteerd met nieuwe vormen van naar de kerk gaan, zoals in Moerwijk in Den Haag. De kerk organiseert verschillende activiteiten voor de hele buurt. De salami voor de pizza is halal. Iedereen is welkom, samenzijn staat centraal. Lees verder>>  

Niks zondagse dienst: in de ‘huis-tuin-en-keukenkerk’ eet je gewoon pizza

Niks zondagse dienst: in de ‘huis-tuin-en-keukenkerk’ eet je gewoon pizza

Item over de Pionierskerk in Den Haag Geloven in Moerwijk op NOS.nl en in Nieuwsuur
Ze komen niet bijeen in de kerk, maar in de tuin erachter. Niet om te bidden of te zingen, maar om pizza’s te bakken met de buurtgenoten. Dit is de groep Geloven in Moerwijk en hun ‘huis-tuin-en-keukenkerk’, een van de 150 ‘pioniersplekken’ van de Protestantse Kerk Nederland.

“Het is eigenlijk de basis van hoe het ooit begonnen is”, zegt vrijwilliger Neo terwijl hij een pizza in stukken snijdt en uitdeelt. “Samen eten, het leven delen. Met elkaar praten over wat er in je leven speelt.”

Het aantal mensen dat naar de kerk gaat krimpt sterk, blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek. Volgens Kim Putters, directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP), kunnen we spreken van een “massale kerkverlating”. Een zorgelijke ontwikkeling, want kerken spelen een maatschappelijke rol, zegt hij tegen Nieuwsuur.

Tegelijkertijd wordt overal in Nederland geëxperimenteerd met nieuwe vormen van naar de kerk gaan, zoals in Moerwijk in Den Haag. De kerk organiseert verschillende activiteiten voor de hele buurt. De salami voor de pizza is halal. Iedereen is welkom, samenzijn staat centraal.

Tijd en aandacht
Ook in Amersfoort wordt geëxperimenteerd. In Hart van Vathorst zitten een kerk, twee zorginstellingen, een kindercentrum en een restaurant samen onder één dak. Bewoners van het complex helpen mee met de bediening in het restaurant en worden daarbij begeleid door mensen van de kerk.

In het complex wordt op zondag een kerkdienst gehouden, maar er zijn bijvoorbeeld ook activiteiten voor mensen met het syndroom van down en met niet-aangeboren hersenletsel. Ook is er aandacht voor alzheimerpatiënten: er zijn er vier groepen psychogeriatrie. Eten en werken kan in het restaurant, de ontmoetingsplek.

Bij de dagbesteding voor hersenletselpatiënten zit bewoner Alex Boessenkool. Hij is blij met de hulp. “De overheid heeft het destijds in Nederland voor zijn rekening genomen toen de aardgasbaten tegen de hemel gingen, toen was er geld zat. Nu merk je dat de overheid zich terugtrekt. Waarschijnlijk zullen de kerken nu moeten instappen.”

Daarnaast doet de kerk dingen die de overheid niet kan, volgens Boessekool: “Tijd geven. Tijd en aandacht.”

IEDEREEN GELOOFT WEL ERGENS IN

Predikant Bettelies Westerbeek

Predikant Bettelies Westerbeek van ‘Geloven in Moerwijk’ is niet somber over de cijfers over de ontkerkelijking. “Ontkerkelijking is natuurlijk ook een bepaalde manier van kijken naar wat er gebeurt. Als ik mensen hier in de buurt spreek, merk ik dat iedereen wel érgens in gelooft.”

Dat mensen niet op zondag naar de kerk gaan, zegt niet veel over hun geloof, vindt zij. “En als ik zie hoe fijn mensen het vinden om mee te doen met de dingen die wij organiseren en hoeveel behoefte daaraan is, dan ben ik daar niet somber over. Ons geloof heeft toekomst.”

Bekijk het Nieuwsuur-item over oa Geloven in Moerwijk hieronder 

Over Geloven in Moerwijk
De pioniersplek Geloven in Moerwijk is een jonge huis-tuin-en-keuken kerk in een wijk waar van alles gebeurt; Moerwijk! Wij willen als pioniersplek kerk-zijn op een creatieve en praktische manier die past bij onze buurt en buren. Met elkaar willen we een positieve bijdrage leveren aan de plek waar we wonen.


Dit doen we onder andere door onze BuurttuinenSamen vieringen, LED-avondenPizza-avonden, door ons vrijwilligerswerk bij de Voedselbankde Kinderwinkelhet TienerrestaurantBij Betje of Team Heeswijk en door op zo’n manier ons leven en geloof te delen, dat mensen uit verschillende culturen zich bij ons thuis voelen.

Steun ons werk als ‘kerk’

Artikel over Pionieren in Kerk in Den Haag

Pionieren: niet gewoon maar wat uitproberen
Door 
Geloven in Moerwijk Pionieren-in-Den-Haag-PKN-Pioniersplekken-Den-Haag-Geloven-in-Moerwijk-Leven-in-Laak-Marcustuin-Moerwijk-Den-Haag- Artikel over Pionieren in Kerk in Den Haag

De grondvesten van de aloude kerkvormen schudden. Er zijn de laatste jaren veel nieuwe kerkplekken ontstaan. Hun aard ligt niet vast. Dat blijkt bijvoorbeeld aan de naam ‘pioniersplekken’. Die hebben per definitie een fluïde karakter.

Kliederkerken, pioniersplekken, monastieke initiatieven, leefgemeenschappen; binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) zijn de afgelopen jaren veel nieuwe kerkvormen ontstaan. In het project ‘Mozaïek van kerkplekken’ onderzoekt de PKN de praktijk van bestaande en nieuwe plekken en de relatie tussen de twee. Er is gesproken met ruim honderd betrokkenen van nieuwe vormen van kerk-zijn. Eind mei verscheen het onderzoeksrapport: ‘Over speelruimte en spanning’.

Wrijving
Als winstpunten van de grotere diversiteit noemen deelnemers dat meer mensen hierdoor de waarde van het christelijk geloof ontdekken. Er worden een groep bereikt die niet snel naar een reguliere kerk zou gaan. Verder zorgen de plekken voor nieuwe (missionaire) inspiratie in de bestaande gemeenten. Maar er is ook wrijving. Al is de wil er wel, in de praktijk valt het niet altijd mee om een vorm te vinden voor de betrokkenheid tussen oud en nieuw. Soms spelen er gevoelens van concurrentie, bijvoorbeeld bij een blakende pioniersgemeenschap naast een slinkende kerkelijke gemeente. Ook sluiten de bestaande regels en kerkelijke organisatiestructuur niet goed aan bij nieuwe kerkvormen. Neem iets als lidmaatschap van zo’n plek; iets meer dan de helft van de deelnemers aan het onderzoek vindt dit niet noodzakelijk. En driekwart vindt het niet nodig dat bij elke nieuwe kerkvorm een predikant actief is. Wel wordt gehecht aan theologische kwaliteit en diepgang, bijvoorbeeld door supervisie door een predikant.
Een vraag die hier misschien nog aan voorafgaat, is wat een kerkplek tot kerkplek maakt. Of concreter: wat is het verschil tussen een pizza-avond van Geloven in Moerwijk en een open maaltijd in een buurthuis even verderop? Nico van Splunter, pioniersbegeleider vanuit de Haagse protestantse gemeente (PGG), heeft daar wel een antwoord op: ‘Het doel van alle pioniersplekken is christelijke gemeenschapsvorming. De vorm varieert en wordt bepaald door de doelgroep. Sommige zijn vooral spiritueel, andere zijn meer praktisch en diaconaal, maar de christelijke basis van de gemeenschap maakt het tot een kerkplek.’

Buurttuin
Terug naar het onderzoek, waarbij ook de Haagse pioniersplekken Geloven in Moerwijk en Leven in Laak betrokken waren. Bettelies Westerbeek pioniert sinds mei 2014 in Moerwijk, met een groeiende gemeenschap die geworteld is geraakt in de buurt. Wat vindt zij er kerkelijk aan? ‘Bezoekers worden hier in ontmoeting gebracht met God en met elkaar. We zijn een huis- tuin- en keukenkerk; kerk-zijn speelt zich af in het dagelijks leven. We ontmoeten elkaar in de buurttuin, we eten vaak met elkaar, we hebben maandelijks een viering en er zijn leefgroepen waar mensen met elkaar optrekken, voor elkaar zorgen en waar geloof ter sprake komt. Kerk-zijn komt in al die dingen tot uitdrukking.’ Ze herkent de spanning tussen bestaand en nieuw waarover in het onderzoek geschreven wordt. ‘We willen graag samenwerken en elkaar inspireren. Maar je merkt dat het toch moeilijk is, omdat structuren botsen. De organisatiegraad van de bestaande PKN-kerken is vrij hoog en dat matcht niet goed met het fluïde karakter van pioniersplekken.’

Ook Petra de Nooy, pionier bij Leven in Laak, heeft deze ervaring. ‘Ik ben me er van bewust dat we als kerk in een lange traditie staan en vaak grijp ik daar ook op terug, maar dan op nieuwe manieren die bij de context aansluiten, stelt ze. ‘Wat er groeit is niet zomaar in te passen in de structuur van commissies, colleges en kerkeraden. Ons interculturele publiek kent deze cultuur ook niet.’ Wat er bij Leven in Laak gebeurt, vindt ze echter wel degelijk ‘van de kerk’: samen het leven delen, Jezus volgen en omkijken naar elkaar en naar de buurt. Leven in Laak heeft activiteiten als ‘bijbeldates’ (verkenning van bijbelverhalen met beeld en muziek), de ‘doe-kerk’ (hulp aan wijkbewoners), ‘multi-culinair koken’ (eten wat je meeneemt) en vieringen. Hoe denkt De Nooy over de relatie tussen bestaande en nieuwe kerkplekken? ‘Ik hoop dat het mogelijk wordt elkaar te ontmoeten en te versterken, zodat we samen de geleerde lessen en nieuwe vormen van kerk-zijn kunnen ontdekken.’

Binnenkort verschijnt er een rapport naar aanleiding van het onderzoek ‘Mozaïek van kerkplekken’. De komende maanden wordt dat in de synode en in gemeentes besproken.
Info: protestantsekerk.nl/kerkplekken.

Irna van der Wekke
Op de foto: pionieren met ‘Geloven in Moerwijk’ in de Marcustuin. Foto: Neo de Bono

Leef, Eet, DeelDiner! Bij Betje

Leef, Eet, DeelDiner! Bij Betje

Leef, Eet, DeelDiner WEKELIJKS op dinsdag vanaf 17:00 uur Bij Betje, Betje Wolffstraat 181
Goed gezelschap, een zinnig gesprek en lekker eten, dat zijn de ingrediënten van het Leef, Eet, Deel Diner!

We delen niet alleen het eten maar ook iets van ons leven in Moerwijk. Wat heeft je verrast? Waar ben je dankbaar voor? Waar geloof jij in of geeft je hoop? Waar kun je je met verstand niet bij? Op welke vraag zoek jij nog steeds een antwoord? Of welke levensles zou je willen delen?  

Ongedwongen, relaxed en met diepgang, samen, aan tafel.
Want aan tafel heb je de beste gesprekken. De avond sluiten we af met het luisteren naar een lied, tekst of gedicht en het aansteken van een kaarsje.

Inloop vanaf 17:00 en rond 18:00 gaan we aan tafel.
De maaltijd en een avond gezelligheid kost €3,00

Opgeven of meer informatie: welkom@geloveninmoerwijk.nl of bel met 070 – 221 211 3

Over de LED-groepen
Behoefte aan meer diepgang? Of een veilige ruimte waar je hetgeen in je leven speelt kunt delen of vind je het fijn om nieuwe mensen te leren kennen? Dat kan bij 1 van de onze LED Groepen die eens in de twee weken op de maandag-, dinsdag- of woensdagavonden met ongeveer 10 personen bij elkaar komen om samen te eten, goede gesprekken te voeren en veel lol te hebben.

We delen dingen over ons leven, onze buurt, ons geloof en wat daarin mooi en lastig kan zijn.
We sluiten de avond af met een ‘viering’: we luisteren naar een lied, lezen iets uit de bijbel of bidden samen. Dit kan op heel veel verschillende manieren en is per groep en per avond verschillend.

Van harte welkom om eens kennis te komen maken! Mail naar pastor@geloveninmoerwijk.nl of bel met 070 – 221 211 3

 

 

 

 

 

Den Haag Zuidwest (en Moerwijk in het bijzonder) snakt naar aandacht. En een paar miljoen euro

Den Haag Zuidwest (en Moerwijk in het bijzonder) snakt naar aandacht. En een paar miljoen euro
Mooi interview met Stadsdeel Wethouder Richard de Mos en Stadsdeeldirecteur René Baron door  in de Volkskrant

Met tevens aan het woord een aantal Moerwijkers waaronder onze buurtpastor en pionier Bettelies Westerbeek.

Geloven in Moerwijk Richard-de-Mos-René-Baron-Moerwijk-Den-Haag-Zuid-West-aandacht-en-geld-artikel-Volkrant-Geloven-in-Moerwijk-Bettelies-Westerbeek-Marcuskerk-Marcustuin-Moerwijk-Den-Haag Den Haag Zuidwest (en Moerwijk in het bijzonder) snakt naar aandacht. En een paar miljoen euro

Den Haag Zuidwest, vier wijken met zeventigduizend inwoners, heeft dringend aandacht én geld nodig. Anders dreigt een ‘sociologische ramp’, is de noodkreet.
Moerwijk houdt intussen de moed erin met een moestuin bij de kerk.

Méér feestjes, dat kan helpen om Moerwijk uit de neerwaartse spiraal te trekken van armoede, schulden, criminaliteit en wat al niet meer. ‘Samen eten haalt eenzame ouderen uit hun isolement en brengt buren bij elkaar die soms een beetje bang voor elkaar zijn’, zegt Ingrid Wiashi, bewoner van de Haagse wijk aan het Zuiderpark. ‘Maar ja’, vult Mayura Thawornpradit aan, ‘ik schaam me dat we ze dan moeten vragen om iets te eten mee te nemen, terwijl ze zelf al niks hebben. Maar wél net een euro te veel om welkom te zijn bij de Voedselbank.’

In de moestuin achter de Marcuskerk praat een clubje vrijwilligers met wethouder Richard de Mos over Den Haag Zuidwest: Moerwijk, Vrederust, Morgenstond en Bouwlust. De namen van deze naoorlogse wijken stralen vooruitgangsgeloof en volksverheffing uit. De beroemde architect en stadsplanner Willem Dudok was er royaal met bomen en sloten. Het is nog steeds een groene stadsoase.

De problemen in Zuidwest, met zeventigduizend zielen even groot als Gouda of Almelo, zitten vooral ‘achter de voordeur’ van de portiekwoningen: armoede, schulden, radicalisering, werkloosheid, taalachterstanden, slechte gezondheid, kansarme jongeren die opgroeien in een sociaal zwakke omgeving. De mensen moeten ‘in hun kracht worden gezet’, zoals dat in hulpverlenerstaal heet. Qua intensiteit zijn de problemen hier volgens de gemeente groter dan in Rotterdam Zuid, waar al jaren een ambitieus ‘nationaal programma’ loopt voor wonen, werk en onderwijs.

Katalysator
Het Haagse college van B en W (Groep De Mos, VVD, D66 en GroenLinks) hoopt dan ook vurig op geld van het Rijk voor Zuidwest; 18 miljoen euro is er gevraagd uit het budget voor Regio Deals, bedoeld als katalysator voor economische ontwikkeling. ‘Zuidwest heeft potentie, maar veel bewoners zijn teleurgesteld’, zegt Richard de Mos tijdens een fietstochtje door Moerwijk. ‘Ze hebben al zo vaak beloftes gehoord van de gemeente of de woningcorporatie die niet zijn nagekomen.’

Zo zou Vestia verpauperde sociale huurwoningen opknappen, maar dat gebeurde niet door financiële problemen. De Mos: ‘Alle ogen zijn steeds maar gericht op het Laakkwartier en de Schilderswijk, maar dit gebied verdient ook onze zorg en aandacht.’

Tot nu toe gaat het met kleine stapjes. Zo was de omheinde moestuin achter de Marcuskerk een jaar of vier geleden nog een verwaarloosd gemeentelijk plantsoen. ‘Zeg maar gerust een gribusbende’, zegt buurtpastor Bettelies Westerbeek. Als ‘kerkpionier’ is ze aanjager van het project Geloven in Moerwijk. ‘Nu is dit een veilige ontmoetingsplaats. De vrijwilligers die in deze wijk het verschil maken, zijn zeer gedreven, maar ze branden snel op. Er wordt te veel van ze verwacht en er is amper geld. Het is dweilen met de kraan open.’

Made in Moerwijk
Ook bij de sociale onderneming Made In Moerwijk zijn de middelen schaars. De werknemers hebben een STiP-baan, een gesubsidieerde baan voor Hagenaars die al geruime tijd een bijstandsuitkering ontvangen. Denk aan klusjes in de tuin en kledingreparaties, maar ze maken ook eigen producten.

‘Lachen, zeg!’, roept wethouder De Mos bij een riem, gemaakt van een oude fietsband. Even later herhaalt hij die uitspraak bij geweven tassen van oude plastic zakjes. De makers doen een maand over 10 meter ‘stof’, zegt Donne Bax van Made In Moerwijk. ‘De productiviteit gaat op en neer, ik zie ze nog niet zo snel voor een reguliere baas werken. Maar we hebben ook een opleiding tot assistent-beveiliger, voor jongens die geen verklaring omtrent gedrag kunnen krijgen. Als je die een security-shirt aandoet, worden het andere gasten. Dan gaan ze communiceren en zijn ze niet agressief.’

Een stukje verderop wil het Roemer Visscher College ouders en buurtbewoners helpen. Hier kan je je fiets laten repareren en een viergangenmenu eten voor 11,50 euro. Volwassenen kunnen een opleiding elektrotechniek, computeren of Engels volgen. ‘Laatst schreef een vader zich in voor een cursus lassen, omdat zijn zoon dat bij ons had geleerd’, zegt Frans van Stokhem van de brede buurtschool. Maar ook hier zijn de financiën krap. ‘We breien het rond, maar het is een uitdaging.’

De school heeft de deuren altijd open, zonder poortjes of bewaking. Dat gaat goed, al gebeurt er genoeg in de wijk. ‘Daar is laatst nog een drugsdealer uit zijn huis gezet’, wijst Van Stokhem. ‘En er is een jeugdbende opgepakt. Die jongens hadden hier vast op school gezeten, maar wij hebben er gelukkig niks van gemerkt.’

Sterke schouders
‘Je hebt sterke schouders nodig om de buurt sterker te maken’, zegt wethouder De Mos even later op de fiets. ‘Succesvolle bewoners verlaten nu deze wijk, omdat er amper keus is aan aantrekkelijke koopwoningen.’ Van alle huishoudens in Moerwijk zit 41 procent onder of net boven het sociaal minimum; van alle woningen is 76 procent sociale huur. De Mos stapt af bij nieuwbouwproject Kloosterbuuren. De 118 koopwoningen liggen in vijf blokken rond een voormalig, Romeins ogend klooster. ‘Gaaf hè?’, zeg De Mos. ‘Dit is een begin. We willen in Zuidwest ook de hoogte in. Dan kan je honderd oude sociale huurwoningen slopen en tweehonderd huizen herbouwen, waarvan de helft sociaal en de andere helft koop. We hebben geen dure huizen nodig, denk aan twee ton.’

Sociologische ramp
Volgens Rene Baron, stadsdeeldirecteur van Escamp waar Moerwijk, Vrederust, Morgenstond en Bouwlust deel van uitmaken, zijn er vier V’s’ nodig: variatie, vitaliteit, verbinding en veerkracht. ‘Als we niet uitkijken, voltrekt zich onder onze ogen een sociologische ramp: het uiteenvallen van onze samenleving’, schreef hij begin dit jaar in een noodkreet op persoonlijke titel. ‘De buurtwerkers doen hun stinkende best om de boel bij elkaar te houden, maar dat is niet genoeg om van een deltaplan voor samenlevingsopbouw te spreken. Maar dat moet er wel komen, willen we een aangenaam antwoord kunnen geven op de vraag: hoe ziet onze stad er over twintig jaar uit?’

De pijnlijke ondertoon: twintig jaar geleden stelde de Haagse gemeenteraad al een ‘Herstructureringsplan voor de 21ste eeuw’ vast, met als ondertitel ‘naar een ongedeelde stad’. Maar het verschil tussen kwetsbare wijken en de rest van de stad op het gebied van opleiding, gezondheid, inkomen en veiligheid is nu groter dan twintig jaar geleden, aldus Baron.

Schimmel
En toch geeft de stadsdeeldirecteur het niet op. ‘Ik ben zo ongelofelijk trots op jullie, de pioniers’, zegt hij in de moestuin van de Marcuskerk tegen Ingrid Wiashi, Mayura Thawornpradit en buurtpastor Bettelies Westerbeek. En ook tegen Denise Rifaela, die namens de huurders bij de gemeenteraad ging inspreken om te klagen over schimmel en achterstallig onderhoud in vochtige huurwoningen. ‘Ik weet nog hoe ik de eerste keer stond te sputteren voor die microfoon’, zegt Rifaela. ‘Maar ik heb snel geleerd, want het gaat om de gezondheid van de mensen hier.’

‘Ja, jou ken ik!’, zegt wethouder De Mos, ‘dat deed je ongelofelijk goed! Je hebt hoogopgeleide wijken waar ze meteen in de pen klimmen als ze iets niet zint. En je hebt wijken die nog te weinig voor zichzelf opkomen.

REGIO DEALS: 1,3 MILJARD EURO GEVRAAGD, 200 MILJOEN BESCHIKBAAR
Voor Den Haag Zuidwest heeft het stadsbestuur 18 miljoen euro gevraagd uit het budget voor Regio Deals. Den Haag zal zelf ook 18 miljoen bijdragen. Regio Deals zijn bestemd voor een maatschappelijk vraagstuk met een sociale, ecologische of economische uitdaging. In totaal zijn er in september 88 voorstellen ingediend van 1,3 miljard euro. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft dit jaar slechts 200 miljoen beschikbaar. 

Bron: de Volkskrant

Over Geloven in Moerwijk
Geloven in Moerwijk is een jonge huis-tuin-en-keuken-kerk in een wijk waar van alles gebeurt; Moerwijk! Wij willen kerk-zijn op een creatieve en praktische manier die past bij onze buurt en buren. Met elkaar willen we een positieve bijdrage leveren aan de plek waar we wonen. Dit doen we onder andere door onze BuurttuinenSamen vieringen, LED-avondenPizza-avonden, door ons vrijwilligerswerk bij de Voedselbankde Kinderwinkelhet TienerrestaurantBij Betje of Team Heeswijk, door onze sociale ondernemingen Soco Soco & de Moerwijk Coöperatie io en door op zo’n manier ons leven en geloof te delen, dat mensen uit verschillende culturen zich bij ons thuis voelen.

Missie
Als Geloven in Moerwijk vinden we het belangrijk om ons leven en geloof met elkaar en de mensen om ons heen te delen. Samen willen we een positieve bijdrage leveren aan onze buurt. We dagen elkaar en de mensen om ons heen uit om Jezus na te volgen.

Over de Pioniersplek
Geloven in Moerwijk
 is een pioniersplek van de Protestantse Kerk Nederland (PKN) in Den Haag. Pioniersplekken zijn nieuwe vormen van kerk-zijn. Kerk op een manier die past bij mensen van deze tijd. Wil je weten of Geloven in Moerwijk als kerk iets voor jou is? De beste manier om daar achter te komen, is door een keer ergens aan mee te doen.

Heb je vragen over het leven of geloven? Heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact op met onze pastor & pionier, Bettelies Westerbeek. Een koffie-afspraak in Moerwijk is zo gemaakt (zwart zonder suiker ;-)).

Ons telefoonnummer is:          070 – 221 211 3
Algemeen emailadres is:         info@geloveninmoerwijk.nl 
Bettelies haar emailadres is:   pastor@geloveninmoerwijk.nl