Over de Voedselbank in Moerwijk. Column in de Markant

Over de Voedselbank in Moerwijk. Column in de Markant

De afgelopen maanden heeft u steeds iets kunnen lezen over verschillende activiteiten die Geloven in Moerwijk organiseert. Ook dit keer schrijven we over een activiteit, maar wel over een activiteit waarvan het fijn zou zijn als hij er niet zou hoeven zijn: de Voedselbank.

Enkele jaren geleden zijn de diaconie en Geloven in Moerwijk een uitgiftepunt van de Voedselbank in de Marcuskerk gestart.  Op dit moment worden er elke week in de serre 70 a 80 voedselpakketten uitgedeeld aan mensen uit Moerwijk. De voedselpakketten zijn geen compleet weekmenu, maar zijn bedoeld als aanvulling. De mensen die in aanmerking komen, hebben niet genoeg geld om rond te kunnen komen. Een pakket aanvragen gaat niet zomaar: het kan alleen via een hulpverlener en je moet complete openheid over je financiële situatie geven om te kijken of je voldoet aan de regels. Dat is wel een stap.

Wat er in het pakket zit is iedere week een verrassing, want dat hangt af van wat de bedrijven op dat moment over hebben.

De afgelopen tijd heb ik enkele keren mogen helpen bij het uitdelen, omdat een vrijwilliger niet kon. Het viel mij op dat de vrijwilligers ‘de klanten’ allemaal bij naam kennen en dat doet de klanten goed. Ze voelen zich gezien. Wat mij ook opviel was de gezelligheid. Veel klanten blijven een kopje koffie drinken en maken een praatje met elkaar. Het opvallendste was de meneer die met een oude dvd-speler aan kwam. Hij vertelde: ‘Ik gebruik hem niet meer, maar er is vast iemand die er wel plezier aan kan hebben.’ Even later ging een mevrouw blij naar huis met de dvd-speler. Delen van overvloed blijkt ook te kunnen als je weinig hebt. Of is het zelfs makkelijker?

Mijn middagen bij de voedselbank hebben mij wel aan het denken gezet. Ik ben me wel heel bewust hoe gezegend ik ben met een goede gezondheid en een goede baan, maar ik heb ook gezien hoe kwetsbaar het leven kan zijn. 

Goede zomer toegewenst.

Namens Geloven in Moerwijk,

Willemijn Terlouw

Deze verscheen in de Markant van Juli/Augustus 2019

Markant is het wijkblad van de Marcuskerk, vierplek van PG de Drieklank Den Haag

Pinksteren..Wanneer vieren we het en wat vieren we?

Pinksteren..Wanneer vieren we het en wat vieren we?

Pinksteren! We vieren het al eeuwen, maar wat betekent het ook alweer? Iets met een Heilige Geest, toch?

Pinksteren is afgeleid van het Griekse woord pentekostè, wat vijftig betekent. De feestdag valt altijd op de tiende dag na Hemelvaart en de vijftigste dag na Eerste Paasdag. We herdenken het neerdalen van de Heilige Geest over de apostelen en het ontstaan van de christelijke kerk.

Pinksteren ontstond uit het joodse Wekenfeest (of Sjavoeot). Met dat feest wordt herdacht dat God de Tien Geboden aan Mozes gaf op de berg Sinaï. Christenen namen de feestdag over omdat ze de overeenkomst zagen met de neerdaling van de Heilige Geest. In beide gevallen verenigden mensen zich met God.

Lees meer: Wanneer is het Pasen, Hemelvaart en Pinksteren?

Heilige Geest daalde neer
Met Hemelvaart ging Jezus voorgoed naar de hemel, maar hij beloofde zijn leerlingen niet in de steek te laten. Op de Eerste Pinksterdag zaten de gelovigen samen in een huis. Ineens hoorden ze een stormgeluid en zagen ze vlammen boven hun hoofden.

Volgens de Bijbel ging dat er zo aan toe (de tekst komt uit de Nieuwe Bijbelvertaling):

Plotseling klonk er uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden geheel vulde. Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, en allen werden vervuld van de Heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven. – Hand. 2:1-13

Met Pinksteren begon de christelijke kerk
De Bijbel beschrijft daarna de verbazing bij de inwoners van Jeruzalem. Van Romein tot Arabier, en iedereen er tussenin: ze hoorden allemaal in hun eigen taal de apostelen spreken over ‘Gods grote daden’.

Drieduizend mensen raakten overtuigd en sloten zich diezelfde dag nog aan bij de kerk. Daarom wordt deze gebeurtenis gezien als het ontstaan van de kerk.

En wat vieren we op Tweede Pinksterdag?
Waarom dan een Tweede Pinksterdag? Een uitgebreid feest volgde op de geboorte van de kerk en dat bleef maar doorgaan. In de 15e eeuw vierden ze zelfs pinksterdrie, maar tegenwoordig houden we het op twee dagen. Want twee feestdagen zijn ook genoeg om een popfestival of de meubelboulevard met een bezoekje te vereren.

Bron: Quest.nl

Waarom we Pinksteren precies 50 dagen na Pasen vieren
Dit was zo bijzonder aan de uitstorting van de Heilige Geest
Geloven in Moerwijk Pinksteren-Heilige-Geest-Glas-in-Lood-Kerk-Geloven-in-Moerwijk-Pionier-Pastor-Bettelies-Westerbeek-Missionaeis-Neo-de-Bono-Moerwijk-Den-Haag- Pinksteren..Wanneer vieren we het en wat vieren we?

 

 

 

Komende zondag is het Pinksteren. Dan gedenken christenen dat de heilige Geest werd uitgestort. Maar wat was daar eigenlijk zo bijzonder aan? Was de heilige Geest er dan nog niet? En wat heb je nu nog met Pinksteren te vieren?

Wat de meeste christenen niet weten, is dat er een bijzonder feest werd gevierd op de zondag dat Jezus opstond: de eerste gersteoogst werd feestelijk binnengehaald. Symbolisch past dat prachtig, omdat Jezus als het ware ook de eerste ‘oogst’ is: hij is als eerste uit de dood teruggekeerd en na hem zullen de anderen volgen. Daarom heet Jezus in de Bijbel ook wel ‘eersteling’.

50 dagen wachten op een oogst
Daarna was het vijftig dagen wachten tot Pinksteren, als niet de eerste gerst, maar de eerste tarwe wordt binnengehaald, het belangrijkste voedsel. Deze periode heet de Omer, de Eerstelingen. Elke avond zeggen veel Joden dan: ‘Dit is de eerste dag van de Omer’ en zo door tot vijftig dagen later Pinksteren (de verbastering van het Griekse woord voor ‘vijftig’). Ook zingen ze dagelijks Psalm 67, dat zeven verzen bevat en 49 woorden in het Hebreeuws. Dat klopt symbolisch prachtig.

Als deze gewoonte al in de Jezus’ tijd bestond, kunnen zijn studenten die ook al hebben gevolgd. De tekst van die Psalm past in elk geval mooi: inderdaad hebben ze iets ‘van Gods gezicht gezien’, zoals daar staat, heeft ‘de aarde een rijke oogst gegeven’ (een lichaam dat tot leven kwam), en heeft dit betekenis voor ‘alle volken en naties’, zelfs ‘tot aan de einden der aarde’.

Precies als dag vijftig is aangebroken en Jeruzalem propvol is omdat de eerste tarwe in een processie wordt binnen gevoerd, beginnen Jezus’ studenten in vreemde talen te praten (Handelingen 2 : 1 -13) en worden ze dolenthousiast over hun oude rabbi. Later gaan ze niet alleen hem, maar ook zichzelf ‘eersteling’ noemen: (Jacobus 1 : 18) net zoals de eerste tarwe voedsel voor alle mensen aankondigt, zo beschouwen zij zichzelf als de voorlopers van een nieuwe tijd.

Waarom was die uitstorting van de heilige Geest zo bijzonder?
Maar wat heeft de heilige Geest hier nu mee te maken? Was die er niet al lang dan?

Simpel gezegd zou je de heilige Geest een van Gods ‘uitingsvormen’ kunnen noemen. Het ligt ingewikkelder, maar voor nu is dit een prima term. God uit zich op heel veel manieren, bijvoorbeeld in de natuur en in Jezus, maar ook in onze geest. Dan ‘vermengt’ hij zich met onze gedachten, beïnvloedt die en stuurt ons bij. In dat geval noemen we hem: heilige Geest.

In het Oude Testament valt die term echter alleen bij heel bijzondere figuren, zoals speciale koningen en profeten. Natuurlijk is God dan ook al met iedereen bezig, maar hij lijkt terughoudend om zich ook als heilige Geest te uiten en mensen bijvoorbeeld openbaringen te geven om met zijn gezag te kunnen spreken. Dat is alleen voorbehouden aan een klein groepje. Blijkbaar was dat tot de komst van Jezus de beste methode om zijn volk bij de les te houden.

Vanaf deze Pinksteren laat God echter deze terughoudendheid los en kan hij zich bij iedere gelovige op deze speciale manier uiten. Natuurlijk zijn er nog wel speciale profeten, maar iedereen is ook een beetje profeet. Niet altijd, niet overal, maar het kan wel. Praktisch gezien zijn er nog steeds leiders nodig, maar in principe staat dit nu voor iedereen open.

Bron: Reinier Sonneveld Theoloog en schrijver

Over Geloven in Moerwijk
Geloven in Moerwijk is een jonge huis-tuin-en-keuken-kerk in een wijk waar van alles gebeurt; Moerwijk! Wij willen kerk-zijn op een creatieve en praktische manier die past bij onze buurt en buren. Met elkaar willen we een positieve bijdrage leveren aan de plek waar we wonen.
Van harte welkom bij onze activiteiten

Interview met Bettelies in Trouw over de woningbouwplannen in Moerwijk

Journalist Jochem van Staalduine interviewde namens de Volkskrant onze Pionier en Pastor Bettelies en supervrijwilliger Jolanda in de Marcustuin.

Tienduizend nieuwe woningen moeten van Den Haag Zuidwest weer middenklasse maken

Geloven in Moerwijk Interview-Trouw-met-Bettelies-woningbouwplannen-Wethouder-Boudewijn-Revis-in-Moerwijk-Pastor-en-Pionier-Bettelies-Westerbeek-Geloven-in-Moerwijk-Neo-de-Bono-Moerwijk-Oost-Den-Haag- Interview met Bettelies in Trouw over de woningbouwplannen in Moerwijk  Den Haag Zuidwest moet worden wat het ooit was, vindt de gemeente: een wijk voor de middenklasse met arme en rijkere inwoners dwars door elkaar heen. Om dat te bereiken bouwt de gemeente de komende jaren tienduizend woningen extra.

In de buurttuin achter de protestantse Marcuskerk in Moerwijk zit predikante Bettelies Westerbeek aan de koffie en denkt na. De planten en bloemen staan ter beschikking van tuinierende buurtbewoners, maar geen van de drie aanwezige vrijwilligers maakt aanstalten richting schoffel of schep. De planten moeten maar even voor zichzelf zorgen – een beetje zoals de wijkbewoners dat ook gewend zijn geraakt.

“De Jan Luykenlaan is een goed voorbeeld”, zegt Westerbeek dan. “In de vijf jaar dat ik hier woon, zijn daar twee keer plannen gepresenteerd. Daarna hoor je er nooit meer iets van. Zonder dat dat gecommuniceerd wordt.”

Vrijwilliger Jolanda Caffa vult aan: “Bij mij in Morgenstond zouden ze in 2009 gaan renoveren. Mijn blok zou in 2013 beoordeeld worden. Er is niets gebeurd. Ja, de blokken hebben een likkie verf gekregen.”

Het maakt dat Westerbeek en Caffa de nieuwste plannen van de gemeente Den Haag met wat scepsis op zich af laten komen. Tienduizend extra woningen bouwt Den Haag de komende jaren in Moerwijk en de rest van het relatief arme Den Haag Zuidwest, volgens gisteren bekendgemaakte plannen. De nieuwe woningen moeten inwoners uit het zogeheten middensegment aantrekken, met een iets hoger inkomen. Het aantal sociale huurwoningen blijft gelijk.

Meer evenwicht
Daar zit een gedachte achter, legt wethouder Boudewijn Revis (VVD, wonen) uit. Zuidwest moet weer de wijk worden die ze na de oorlog was: van de middenklasse. “Twee derde van de woningvoorraad bestaat nu uit goedkope sociale huurwoningen. In die huurwoningen zijn vanaf de jaren tachtig veel migranten en mensen met ggz-problemen komen wonen.”

Revis wil de wijk evenwichtiger maken, met arm en rijk door elkaar heen. De komende maanden gaat hij met onder meer corporaties afspraken maken over het per straat en per blok te verrichten werk.

Dat de bewoners van Moerwijk in de buurttuin enigszins argwanend naar de plannen kijken, snapt hij. “Er is vaker op de buurt gestudeerd, er zijn vaker plannen gemaakt. In de crisis lag de bouwmarkt op zijn gat. Vestia had er veel bezit.” Financiële problemen bij die corporatie maakte dat veel gepland onderhoud niet doorging.

Een eind verderop zijn de eerste resultaten van de Haagse verbouwdrift zichtbaar. Uit het betonnen skelet van bouwproject De Schoone Ley naast het Haga Ziekenhuis klinkt geklop, geschep en het zingen van een elektrische zaag. De rijkere nieuwkomers in Den Haag Zuidwest krijgen straks uitzicht op gestapelde oude appartementenblokken van na de Tweede Wereldoorlog.

Dat roept een vraag op: extra woningen voor de middenklasse lossen de armoede en werkloosheid bij de huidige bevolking toch niet op? Betere woningen helpen wel, zegt Revis. “Op dit moment moeten succesvolle inwoners uit de wijk verhuizen als ze een beter huis willen kopen. Ze moeten in de wijk kunnen blijven, of kunnen terugkeren.”

Daarnaast moet het aantal voorzieningen in de buurt toenemen door de dichtere bebouwing. “Er moet een nieuwe havo-vwo school kunnen openen. Bij de groenteboer moet een rij staan.” In de buurttuin reageren de bewoners van Zuidwest gematigd enthousiast op de woorden van de wethouder. “Je lost de problemen van de wijk niet op met alleen nieuwe woningen. Maar de gemeenschap wordt er wel leuker van”, zegt Westerbeek.

De predikante wil nog kwijt dat ze benieuwd is hoe de aangekondigde plannen in praktijk worden gebracht. “Het gebeurt nu ongeveer vijf keer per jaar dat extern ingevlogen adviseurs hier komen vragen wat er in de wijk moet gebeuren. Dat zijn we wel een beetje zat.”

Bron: Volkskrant.nl

Vrolijk en Gezegend Pasen

Vrolijk en Gezegend Pasen

Pasen is het verhaal van een nieuw begin
Pasen is het verhaal van een nieuw begin. We vieren de opstanding van Jezus, die de meest drastische stap zette die te maken is: Hij gaf Zijn leven voor de wereld. Alles wat onmogelijk is of lijkt, wordt doorbroken. De liefde overwint de dood.

Pasen gaat in de eerste plaats over de moeilijke kanten van het leven. Het gaat over verraad, vijandigheid, oneerlijkheid, lijden en ook over het sterven. Het vertelt hoe Jezus dit allemaal moest ondergaan. Judas verraadt hem, Petrus verloochent hem, Barabas wordt vrijgelaten en hij wordt gekruisigd. Hij heeft tenslotte zijn kruis op zich genomen en is gestorven.

Ruimte voor de moeilijke kanten van het leven
Pasen biedt ruimte aan de moeilijke kanten van het leven. “Elk huisje heeft zijn kruisje”, zeggen mensen wel eens. Toen de Notre-Dame uitbrandde,  bleken zeer veel mensen mee te leven. De beelden van het brandende dak gingen de wereld over. Een plek van eeuwen, een plek van bezinning, een schat was verloren gegaan. Hoe moest dat nu verder?

De tekst gaat verder onder de tweet. 

Geloven in Moerwijk wMN4xjiQ_normal Vrolijk en Gezegend Pasen

Laurent Valdiguié

@Valdiguie

Een nieuw begin
Wie Pasen viert, is niet bang voor de donkere kanten van het leven. Zij horen erbij, ze zijn onderdeel van het verhaal, zoals ze ook onderdeel zijn van het leven zelf. Het donkere wordt overwonnen en er is altijd weer een nieuw begin. Zoals bij de brand in de Notre-Dame. Ondanks dat die gebeurtenis schokkend is, blijkt er ook veel goeds uit voort te komen. Gelovig of niet-gelovig, kerkelijk of niet kerkelijk: mensen voelden zich betrokken bij deze ramp. De wereld leefde mee. Direct kwamen er ook donaties binnen om de kerk opnieuw op te bouwen. Na deze moeilijke gebeurtenis kwam er ook hoop en vertrouwen dat het ooit weer goed komt.

De tekst gaat verder onder de video. 

Vrolijk en Gezegend Pasen
Zo is het ook met Pasen. Jezus moest het lijden ondergaan, er doorheen gaan, het dragen voor ons, om tot opstanding te komen. Pasen is als een spiegel. Het maakt het voor ons mogelijk naar de moeilijke kanten van het bestaan te kijken. Het is niet allemaal perfect en dat hoeft ook niet. Pasen is het vertrouwen en de hoop dat het uiteindelijk goed komt. Elke dag kan zo een nieuw begin zijn. Zeker vandaag.

Vrolijk en Gezegend Pasen!

Bron: Mijnkerk.nl

 

 

Samen Werken en Bouwen in Moerwijk

Samen Werken en Bouwen in Moerwijk

Samen Werken en Bouwen aan een nieuw fundament onder Moerwijk en de rest van Zuidwest
Zoals jullie weten zijn als Geloven in Moerwijk heel erg van het ‘samen’. Van Samen Eten tot Samen Vieren en van Samen (ver)Delen tot Samen Tuinieren. En nu gaan we ook Samen Werken en Bouwen.

Samen met de Stadsdeeldirecteur Escamp en tevens Programmadirecteur van de Regio Deal Den Haag Zuidwest René Baron gaan we sociale coöperatie in Moerwijk realiseren.
Liet hij na het bezoek van Minister Schouten op maandag aan het AD weten ‘veel voor een sociale coöperatie in Moerwijk te voelen’. Zo vertelde hij in een interview met De Posthoorn de dag erop dat hij een coöperatie a la de Moerwijk Coöperatie daadwerkelijk gaat introduceren. Dit betekent heel concreet dat bewoners in de bijstand met behoud van uitkering kleine klussen in de wijk kunnen gaan verrichten.Samen Werken en Bouwen aan een nieuw en o zo nodig fundament

Van enthousiasme naar daadwerkelijke realisatie in nog geen 24 uur. Dat is nog eens ergens in geloven 😉

Hieronder het hele interview van Helga Boudestein met René Baron wat in de Posthoorn verscheen

Nieuw fundament onder Zuidwest 
René Baron: ‘Boost is hard nodig’
Geloven in Moerwijk Samen-Werken-en-Bouwen-aan-een-nieuw-fundament-onder-Moerwijk-en-de-rest-van-Zuidwest-Geloven-in-Moerwijk-Sociale-Coöperatie-Moerwijk-René-Baron-Minister-Schouten-Regio-Deal- Samen Werken en Bouwen in Moerwijk

Ruim een jaar geleden luidde hij als stadsdeeldirecteur Escamp de noodklok over Den Haag Zuidwest. Er dreigde zich een sociale ramp te voltrekken in deze naoorlogse wijken, zo stelde René Baron. Nu staat hij aan het hoofd van een taskforce die het tij moet keren. “Je zal zien dat we over 4 jaar een kantelpunt hebben bereikt.”

Den Haag – Het Rijk en de gemeente Den Haag investeren de komende jaren 17,5 miljoen euro in het kader van de zogenaamde Regio Deal in dit deel van de stad waar 70.000 mensen wonen. Hierbij neemt het Rijk 7,5 miljoen voor haar rekening en investeert de gemeente de resterende 10 miljoen euro Den Haag Zuidwest. Die geldinjectie kan nog oplopen tot maximaal 25,5 miljoen.

Baron is blij dat hij als programmadirecteur van de Regio Deal mede vorm kan geven aan deze boost. Als stadsdeeldirecteur Escamp heeft hij van dichtbij gezien hoe Moerwijk, Morgenstond, Bouwlust en Vrederust de laatste jaren achteruit holden. Baron: “We zijn bij de mensen thuis geweest. Wat je dan ziet is dat er sprake is van een enorme problematiek in de portieken. Onder andere veroorzaakt door verwarde mensen, schulden, drugs en illegale bewoning.” Sinds de jaren tachtig is Zuidwest qua samenstelling meer en meer uit balans geraakt. “De mensen met de sterke schouders vertrokken. En het fundament onder de samenleving brokkelde verder af door de enorme instroom van verschillende culturen. Mensen begrepen elkaar niet meer qua taal en cultuur”, legt Baron uit.

Fundament
De aanpak in het kader van de Regio Deal is erop gericht om dat fundament weer te herstellen. Daarbij richt het programmabureau zich met name op sociale cohesie en werkgelegenheid. “Je moet zorgen dat mensen elkaar weer ontmoeten.” In dat opzicht gelooft Baron heilig in de kracht van sport. “Sport verbroedert. En dat niet alleen: het is vormend.” Hij is dan ook blij dat wethouder Richard de Mos Den Haag Zuidwest onlangs uitriep tot het Haags Sportkwartier.

Ontmoeten en groeten
Met elkaar eten kan mensen ook dichter bij elkaar brengen, weet Baron uit ervaring. “In de Marcuskerk in Moerwijk gebeurt dat al. De eerste stap is dat je samen aan tafel zit, de tweede dat je samen gaat koken, de derde dat je elkaar weer groet.” Ook de werkgelegenheid is een belangrijk aandachtspunt, betoogt Baron. “We willen mensen actiever gaan benaderen. Eerst voor vrijwilligerswerk en dan eventueel laten doorstromen – met actieve hulp van het bedrijfsleven – naar een betaalde baan.”

Woningbouw
Wil je Den Haag Zuidwest er weer bovenop krijgen, dan is er volgens Baron een integrale aanpak nodig. Daar hoort ook woningbouw bij. “Hiermee kun je invloed uitoefenen op de samenstelling van de wijk. Het is belangrijk dat mensen met een behoorlijk inkomen hier komen wonen en ook kunnen en willen blijven”, zegt Baron die niet vindt dat diezelfde aanpak in de jaren negentig heeft gefaald. Ook toen werden sociale huurwoningen gesloopt en koopwoningen ervoor in de plaats gezet om de neergang van de wijken tegen te gaan. “Het is toen ingezet, maar door de financiële problemen bij Vestia en de crisis in de bouw niet doorgezet.” De Gaardes gingen in de jaren negentig wel op de schop. Baron noemt het als voorbeeld dat deze aanpak wel degelijk kan werken. “Er is daar elk jaar een buurtfeest en ze zijn zo trots op hun buurt dat ze zelfs een eigen vlag hebben.”

Woningcorporaties
De woningcorporaties spelen een belangrijke rol bij de Regio Deal. Baron: “We willen met de corporaties afspraken gaan maken over de toewijzing. Meer kijken naar de achtergrond van de toekomstige huurder en dus niet meer rücktsichtslos op basis van inschrijfduur een woning toewijzen. Om te voorkomen dat de problematiek zich opstapelt in een portiek.”

Sociale coöperatie in Moerwijk
In Den Haag Zuidwest (waar Moerwijk onderdeel van uitmaakt) wordt de sociale coöperatie geïntroduceerd. Met behoud van een uitkering gaan bewoners kleine klussen in de wijk verrichten. Baron: “Het is belangrijk dat mensen een bijdrage leveren. Bovendien kan dit een opmaat zijn naar betaald werk

Bron: de Posthoorn en de Moerwijk Coöperatie

Over de Sociale Coöperatie
Geloven in Moerwijk is samen met de sociale coöperatie Soco Soco, Stichting Mooi en Made in Moerwijk ‘founding partner’ van de Moerwijk Coöperatie. Hieronder vind je meer informatie over wat een sociale coöperatie is en waarom het eigenlijk heel erg logisch is dat een geloofsgemeenschap buren en buurtgenoten helpt er 1 op te starten. Samen Bouwen en Werken aan een nieuw fundament onder je leven in Moerwijk?! Dat kan ook middels een sociale coöperatie

Meer dan 1 miljoen mensen in Nederland leven in armoede. Leven in armoede betekent dat je uitgesloten bent van een minimaal aanvaardbaar leefpatroon. Dat komt niet alleen door een gebrek aan geld maar ook door een gebrek aan sociale contacten.

Een Sociale Coöperatie biedt mensen in kwetsbare posities de kans om in collectief verband activiteiten te ontplooien en zelfredzamer te worden. Samen creëren ze nieuwe ruimtes:

  • ruimte om inkomen te verwerven;
  • ruimte voor meer werk dicht bij huis;
  • ruimte om het gat te dichten tussen beschikbare tijd & onbenut talent.

Zo kunnen mensen samen hindernissen opruimen en kansen scheppen om hun eigen situatie te verbeteren.

Meer info over de sociale coöperatie is hier te vinden 

Over de Moerwijk Coöperatie
De MoerWIJk Coöperatie is een Sociale Coöperatie, Sociale Onderneming en Bewonersplatform in 1 en wordt opgezet om gaten van verschillende (geld)stromen die uit de wijk weglekken te dichten: dus uitgaan van de kracht die in Moerwijk zelf zit.

Dit alles met als doel om de werkgelegenheid en economie in de wijk te stimuleren, niet door te subsidiëren, maar door het faciliteren van werk en ondernemerschap, via de MoerWIJk Coöperatie.

Meer info over de Moerwijk Coöperatie is hier te vinden

Samen de Liefde op Valentijnsdag in Moerwijk vieren

Samen de Liefde op Valentijnsdag in Moerwijk vieren

14 februari. Valentijnsdag. Etalages kleuren rood, alle reclamefolders lieten zien dat we iets moesten kopen voor onze geliefden: parfum, bloemen, chocolade of iets anders. Valentijnsdag lijkt elk jaar groter te worden. En eerlijk gezegd kan ik me daar wel een beetje aan ergeren. Het lijkt wel een verplichting om cadeaus te kopen , waardoor ik het vooral als een commerciële uitvinding zie.

Op de zondag na Valentijnsdag hadden we onze maandelijkse Samen Viering als huis-tuin-en-keuken-kerk. Deze viering had als thema: liefde. We startten met een heerlijke lunch. Samen eten verbindt: genieten van het eten en tijd om met elkaar te praten. Iedereen had iets meegenomen en dat deelden we met elkaar. Croissantjes, stokbrood, ontbijtkoek, fruit, börek,  gebakken en gekookte eieren, een overvloed van lekkers.

Na de lunch lazen we een gedeelte uit 1 Johannes 4. Het gedeelte gaat over Gods liefde en over de liefde voor elkaar. Er zijn zoveel vormen van liefde: tussen partners, tussen ouders en kinderen, tussen vrienden, tussen gemeenteleden. Vanuit Gods liefde mogen en moeten wij elkaar ook liefhebben en soms valt dat natuurlijk niet mee. Mijn gedachten hierover wil ik met jullie delen. In ieder gezin is weleens ruzie. Al houd je nog zoveel van iemand, soms botst het. En ik denk dat dat er ook gewoon bij hoort. Maar de spanning of de liefde of beide zit in het punt van het weer goed kunnen maken.

Omdat we een buurtkerk zijn, gingen we ook iets doen in de buurt. Het witte bruggetje bij de Moerweg, aan het einde van Jan Luykenlaan kreeg een poetsbeurt. Alle groene aanslag werd met vereende krachten weg geboend en er verscheen een stralende, witte brug. Anderen deelden rozen uit aan voorbijgangers. De voorbijgangers waren verrast: ‘Is dat zomaar voor mij?’

Inmiddels denk ik dat Valentijnsdag niet puur een commerciële uitvinding hoeft te zijn, maar een dag mag zijn om de liefde te vieren, om de pijn rond liefde te zien en vooral Gods liefde als voorbeeld te gebruiken.

Willemijn Terlouw

Over Samen Vieren
Wanneer: ELKE 3e Zondag van de maand vanaf 14:00 uur
Waar: de Mirtekerk, Vierheemskinderenstraat 91 in ‘t Puntje van Moerwijk

Samen Vieren we elke 3e zondag van de maand met en als Geloven in Moerwijk het leven!
Dan komen we bij elkaar om samen te lunchen – iedereen neemt iets mee om te delen.

Na het eten luisteren we naar een (bijbel)verhaal en is er voor iedereen tijd om dit verhaal op een bijzondere manier te verwerken: met muziek, creativiteit, door gesprek of een wandeling.

Elke keer is dit weer anders, zo kan iedereen op zijn of haar eigen manier aan de slag met het verhaal. We sluiten de middag samen af door naar een lied te luisteren of door een gebed.

Samen Vieren we ELKE 3e zondag van de maand van 14:00 – 16:30 uur in de Mirtekerk, Vierheemskinderenstraat 91 in ‘t Puntje van Moerwijk

Van harte welkom!

Houdt de agenda op de website en de Facebook pagina in de gaten voor de locatie waar we dan Samen Vieren

Wil je weten of Geloven in Moerwijk als kerk iets voor jou is?
De beste manier om daar achter te komen, is door een keer ergens aan mee te doen.

Heb je vragen over het leven of geloven? Heb je hulp nodig? Wil je stage lopen of afstuderen op onze pioniersplek/pionierskerk?

Neem dan gerust contact op met onze pastor & pionier, Bettelies Westerbeek.
Een koffie-afspraak in Moerwijk is zo gemaakt (ze drinkt haar koffie zwart zonder suiker ;-)).

Ons telefoonnummer is:          070 – 221 211 3
Algemeen emailadres is:         welkom@geloveninmoerwijk.nl 
Bettelies haar emailadres is:   pastor@geloveninmoerwijk.nl