Allerzielen en Allerheiligen

Allerzielen en Allerheiligen

Vandaag is het Allerheiligen. Kerstmis kennen we, Pasen ook. Maar Allerzielen en Allerheiligen, wat is dat ook alweer? Wanneer vieren we wat en wat wordt er überhaupt gevierd? We leggen het je graag uit 😉

Allerheiligen en Allerzielen volgen elkaar netjes op. Allerheiligen valt ieder jaar op 1 november, Allerzielen op 2 november. Beide gedenkdagen zijn onderdeel van het rooms-katholieke geloof. Maar wordt de laatste jaren ook steeds meer buiten de kerk gevierd.

We vieren naamdagen zonder dat je het doorhebt
In de katholieke traditie is het gebruikelijk dat alle heiligen en martelaren (mensen die stierven in naam van het geloof) een eigen naamdag kregen, die vaak viel op hun sterfdag. Vandaag de dag vieren we nog verschillende van deze naamdagen, wellicht zelfs zonder dat je het doorhebt. De twee bekendste zijn die van Sint Nicolaas (5 december) en die van Sint Franciscus, een heilige die een bijzondere band met dieren had. Je raadt het vast al, Franciscus’ naamdag valt op 4 oktober.

Heiligen in overvloed
Maar ja, een jaar kent 365, soms 366 dagen en het katholieke geloof kent veel meer heiligen en martelaren. Daarop werd besloten een algemene dag in te voeren waarop het leven van alle heiligen gevierd zou worden en dat werd, je hebt het goed, Allerheiligen.

Halloween
Allerheiligen valt traditioneel op de dag na Halloween. De roots van Halloween liggen bij de Oude Kelten, die op 31 oktober Oud en Nieuw inluidden en geloofden dat met Nieuwjaar de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar zouden opstaan om een levend lichaam in bezit te nemen. Om kwade geesten buiten de deur te houden, droegen de Kelten (enge) maskers. Waarschijnlijk ligt daar de oorsprong van de verkleedtraditie op Halloween.

Toen het christelijke geloof in populariteit toenam en katholieke missionarissen ook de Kelten bereikten, werd het Keltische Oud en Nieuw omgedoopt tot Allerheiligen. Allerheiligen begint nu traditioneel gezien op de avond van 31 oktober en duurt tot 1 november middernacht.

Allerzielen = Halloween?
De volgende dag wordt Allerzielen gevierd. Ook dan worden de doden herdacht, maar ditmaal ligt de focus traditioneel gezien, net als op Halloween, vooral op diegenen die in het afgelopen jaar gestorven zijn. Halloween wordt echter van oorsprong niet in veel landen gevierd (pas de laatste jaren neemt de commerciële variant in populariteit toe), waardoor Allerzielen en Halloween elkaar eigenlijk op geen enkele manier in de weg staan.

Kruisje in de kerk
Op Allerzielen komen in traditionele katholieke geloofsgemeenschappen de mensen bij elkaar om de doden van het afgelopen jaar te gedenken. In de katholieke kerk wordt na de dood van een persoon vaak een kruisje met diens naam opgehangen in de kerk, die de nabestaanden dan mee naar huis mogen nemen op Allerzielen.

Helaas pindakaas
Drie dagen feest en geen enkele dag vrij? Helaas. Nederland is van origine een protestants land en daarom zijn wij niet vrij rond een van deze feestdagen.

Wil je je naasten met Allerzielen herdenken. Hieronder 2 bijzondere gelegenheden

Zaterdag 02 November van 19:00 tot 21:00 uur is er een bijzondere Allerzielen viering op Oud Eik en Duinen
Dichter bij de dood organiseert dan samen met begraafplaats Oud Eik en Duinen een speciale Allerzielen

Deze avond staat in het teken van licht en donker, gedichten en liederen. De dichters hebben zich verbonden aan een dichter of een kunstenaar die hier zijn of haar laatste rustplaats gekregen heeft.

Meer info>>

Zondag 03 november van 15:00 tot 16:00 uur is er een Allerzielen herdenking van omgekomen vluchtelingen op weg naar Europa bij de Hofvijver, hoek Buitenhof / Lange Vijverberg

Er is dan ook gelegenheid om uw eigen dierbaren te noemen en een bloem in de Hofvijver te werpen

Opdat zij niet vergeten worden

Meer info>>

Maar had ik de liefde niet: Een preek voor de stad

Maar had ik de liefde niet: Een preek voor de stad

Maar Had Ik de Liefde Niet
Zondagnacht was de Marcustuin onderdeel van de “Nacht van de Stad” : Een wandeling door nachtelijk Den Haag als onderdeel van het programma van de “Dag van de Stad” een dag waarop ambtenaren en andere stedelijke professionals op creatieve wijze nadenken over de toekomst van de stad.

Ik schreef een liefdevol donderpreekje voor de gelegenheid:

Welkom in Moerwijk, gebouwd op drassige grond en naoorlogse dromen.
Welkom in het veen, of nee welkom in het moeras.

Dit is de plek waar plannen gedoemd zijn om te mislukken en daarom niemand nog de moeite neemt om ze te maken, waar beloftes zo vaak zijn verbroken dat niemand nog ergens in gelooft.
Waar jij en je kind ziek wordt van de schimmel in je huis, de medicijnen die de dokter je geeft tegen de benauwdheid tasten je gebit aan maar de tandarts is te duur, dus het lachen vergaat je al snel.
Vergeet niet je vitamine D te slikken, want als je eenmaal tot aan je enkels in dit moeras staat is het moeilijk om de warmte van de zon nog te voelen, en het strand is te ver weg, de tram te duur.
Trek 10 jaar van je levensverwachting af en je bent ingeburgerd.

De mensen die hier werken houden het maar even vol, ambtenaren branden op of vinden een betere baan, hulpverleners bezwijken onder hun case-load, wijkcentra worden gesloten. Maar steeds meer mensen in je portiek slaan wartaal uit of spoken ‘s nachts rond op straat. Verwarde personen. De jonge Eritrese jongens in de woning naast je begonnen met goede moed aan hun inburgering, maar ze staan nu drugs te dealen , geronseld door je andere buurman die de kelder gebruikt als drugsopslag. En daar gaat de postbode, ze loopt scheef door de zware tas vol onbetaalde rekeningen, aanmaningen en post van incasso cowboys, ze houden de wijk in hun macht, de schaamte gijzelt mensen in hun eigen leven.

Is een stad niet zo rijk als haar armste inwoners

Is het niet hier waar de stad van vrede en recht haar ware gezicht laat zien?

We richten onze spotlight graag op de mooie nieuwe plannen, op de toekomst, maar vergeten dat het hier nog donker is.
Eerst moeten we het aandurven om in de spiegel te kijken, de waarheid onder ogen te zien en te erkennen dat we hebben gefaald. Jij en ik.
Onze stad faalt, onze samenleving faalt. We stoppen de mensen die vruchtbare grond nodig hebben weg in moerassen en als ze zinken, dan is het hun eigen schuld.
Maar het is de schuld van ons allemaal. En we durven het niet te erkennen omdat we bang zijn voor de consequenties, omdat we in een wereld leven die geen genade kent, alleen maar schuld.
We bouwden systemen zonder liefde, steden zonder hoop, en geloofde te lang in niets anders dan het recht van de sterkste.

Als we dan samen de moed hebben gevat en onze schuld hebben beleden, we weer eerlijk kunnen zijn naar elkaar, laten we dan in Godsnaam beginnen met geloven in de liefde en samen steden bouwen op het fundament van de hoop, liefdevol, zorgzaam en vol vreugde.

Vrij naar 1 Korinthe 13

Al sprak ik alle talen van de inwoners, woningcorporaties en ambtenaren,
maar had ik liefde niet, dan zou ik niet meer zijn dan de zoveelste ongeopende brief diep weggestopt in een la.
Al had ik de gave om de beste plannen te bedenken en doorgronde ik alle geheimen van de nieuwe stad,
al bezat ik alle kennis over hoe het slimmer, mooier en sneller kan, en had ik het geloof en optimisme van een net aangetreden stadsbestuur.
Maar had ik de liefde niet, dan zou er niets veranderen,
Al verkocht de stad al haar aandelen in Eneco en gaf ze de opbrengst aan de armen,
al stapelen we het geld van de ene regiodeal op de andere,
hadden we toch het songfestival en Cirque du Soleil in onze stad, bouwden we cultuurpaleizen, sportvelden en woontorens,
al sloten we het ene klimaatpact na het andere maar had ik de liefde niet, het zou ons niets opleveren.
De liefde is geduldig, en vol goedheid, de liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid.
Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken, ze verheugt zich niet over onrecht maar vind vreugde in de waarheid.
Alles verdraagt ze alles gelooft ze , alles hoopt ze in alles volhardt ze.
Plannen verdwijnen, geld raakt op, mensen verhuizen, gebouwen en coalities storten in, wethouders komen en gaan                                                                              maar ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie maar de grootste daarvan is de liefde.

Over de Voedselbank in Moerwijk. Column in de Markant

Over de Voedselbank in Moerwijk. Column in de Markant

De afgelopen maanden heeft u steeds iets kunnen lezen over verschillende activiteiten die Geloven in Moerwijk organiseert. Ook dit keer schrijven we over een activiteit, maar wel over een activiteit waarvan het fijn zou zijn als hij er niet zou hoeven zijn: de Voedselbank.

Enkele jaren geleden zijn de diaconie en Geloven in Moerwijk een uitgiftepunt van de Voedselbank in de Marcuskerk gestart.  Op dit moment worden er elke week in de serre 70 a 80 voedselpakketten uitgedeeld aan mensen uit Moerwijk. De voedselpakketten zijn geen compleet weekmenu, maar zijn bedoeld als aanvulling. De mensen die in aanmerking komen, hebben niet genoeg geld om rond te kunnen komen. Een pakket aanvragen gaat niet zomaar: het kan alleen via een hulpverlener en je moet complete openheid over je financiële situatie geven om te kijken of je voldoet aan de regels. Dat is wel een stap.

Wat er in het pakket zit is iedere week een verrassing, want dat hangt af van wat de bedrijven op dat moment over hebben.

De afgelopen tijd heb ik enkele keren mogen helpen bij het uitdelen, omdat een vrijwilliger niet kon. Het viel mij op dat de vrijwilligers ‘de klanten’ allemaal bij naam kennen en dat doet de klanten goed. Ze voelen zich gezien. Wat mij ook opviel was de gezelligheid. Veel klanten blijven een kopje koffie drinken en maken een praatje met elkaar. Het opvallendste was de meneer die met een oude dvd-speler aan kwam. Hij vertelde: ‘Ik gebruik hem niet meer, maar er is vast iemand die er wel plezier aan kan hebben.’ Even later ging een mevrouw blij naar huis met de dvd-speler. Delen van overvloed blijkt ook te kunnen als je weinig hebt. Of is het zelfs makkelijker?

Mijn middagen bij de voedselbank hebben mij wel aan het denken gezet. Ik ben me wel heel bewust hoe gezegend ik ben met een goede gezondheid en een goede baan, maar ik heb ook gezien hoe kwetsbaar het leven kan zijn. 

Goede zomer toegewenst.

Namens Geloven in Moerwijk,

Willemijn Terlouw

Deze verscheen in de Markant van Juli/Augustus 2019

Markant is het wijkblad van de Marcuskerk, vierplek van PG de Drieklank Den Haag

Pinksteren..Wanneer vieren we het en wat vieren we?

Pinksteren..Wanneer vieren we het en wat vieren we?

Pinksteren! We vieren het al eeuwen, maar wat betekent het ook alweer? Iets met een Heilige Geest, toch?

Pinksteren is afgeleid van het Griekse woord pentekostè, wat vijftig betekent. De feestdag valt altijd op de tiende dag na Hemelvaart en de vijftigste dag na Eerste Paasdag. We herdenken het neerdalen van de Heilige Geest over de apostelen en het ontstaan van de christelijke kerk.

Pinksteren ontstond uit het joodse Wekenfeest (of Sjavoeot). Met dat feest wordt herdacht dat God de Tien Geboden aan Mozes gaf op de berg Sinaï. Christenen namen de feestdag over omdat ze de overeenkomst zagen met de neerdaling van de Heilige Geest. In beide gevallen verenigden mensen zich met God.

Lees meer: Wanneer is het Pasen, Hemelvaart en Pinksteren?

Heilige Geest daalde neer
Met Hemelvaart ging Jezus voorgoed naar de hemel, maar hij beloofde zijn leerlingen niet in de steek te laten. Op de Eerste Pinksterdag zaten de gelovigen samen in een huis. Ineens hoorden ze een stormgeluid en zagen ze vlammen boven hun hoofden.

Volgens de Bijbel ging dat er zo aan toe (de tekst komt uit de Nieuwe Bijbelvertaling):

Plotseling klonk er uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden geheel vulde. Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, en allen werden vervuld van de Heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven. – Hand. 2:1-13

Met Pinksteren begon de christelijke kerk
De Bijbel beschrijft daarna de verbazing bij de inwoners van Jeruzalem. Van Romein tot Arabier, en iedereen er tussenin: ze hoorden allemaal in hun eigen taal de apostelen spreken over ‘Gods grote daden’.

Drieduizend mensen raakten overtuigd en sloten zich diezelfde dag nog aan bij de kerk. Daarom wordt deze gebeurtenis gezien als het ontstaan van de kerk.

En wat vieren we op Tweede Pinksterdag?
Waarom dan een Tweede Pinksterdag? Een uitgebreid feest volgde op de geboorte van de kerk en dat bleef maar doorgaan. In de 15e eeuw vierden ze zelfs pinksterdrie, maar tegenwoordig houden we het op twee dagen. Want twee feestdagen zijn ook genoeg om een popfestival of de meubelboulevard met een bezoekje te vereren.

Bron: Quest.nl

Waarom we Pinksteren precies 50 dagen na Pasen vieren
Dit was zo bijzonder aan de uitstorting van de Heilige Geest
Geloven in Moerwijk Pinksteren-Heilige-Geest-Glas-in-Lood-Kerk-Geloven-in-Moerwijk-Pionier-Pastor-Bettelies-Westerbeek-Missionaeis-Neo-de-Bono-Moerwijk-Den-Haag- Pinksteren..Wanneer vieren we het en wat vieren we?

 

 

 

Komende zondag is het Pinksteren. Dan gedenken christenen dat de heilige Geest werd uitgestort. Maar wat was daar eigenlijk zo bijzonder aan? Was de heilige Geest er dan nog niet? En wat heb je nu nog met Pinksteren te vieren?

Wat de meeste christenen niet weten, is dat er een bijzonder feest werd gevierd op de zondag dat Jezus opstond: de eerste gersteoogst werd feestelijk binnengehaald. Symbolisch past dat prachtig, omdat Jezus als het ware ook de eerste ‘oogst’ is: hij is als eerste uit de dood teruggekeerd en na hem zullen de anderen volgen. Daarom heet Jezus in de Bijbel ook wel ‘eersteling’.

50 dagen wachten op een oogst
Daarna was het vijftig dagen wachten tot Pinksteren, als niet de eerste gerst, maar de eerste tarwe wordt binnengehaald, het belangrijkste voedsel. Deze periode heet de Omer, de Eerstelingen. Elke avond zeggen veel Joden dan: ‘Dit is de eerste dag van de Omer’ en zo door tot vijftig dagen later Pinksteren (de verbastering van het Griekse woord voor ‘vijftig’). Ook zingen ze dagelijks Psalm 67, dat zeven verzen bevat en 49 woorden in het Hebreeuws. Dat klopt symbolisch prachtig.

Als deze gewoonte al in de Jezus’ tijd bestond, kunnen zijn studenten die ook al hebben gevolgd. De tekst van die Psalm past in elk geval mooi: inderdaad hebben ze iets ‘van Gods gezicht gezien’, zoals daar staat, heeft ‘de aarde een rijke oogst gegeven’ (een lichaam dat tot leven kwam), en heeft dit betekenis voor ‘alle volken en naties’, zelfs ‘tot aan de einden der aarde’.

Precies als dag vijftig is aangebroken en Jeruzalem propvol is omdat de eerste tarwe in een processie wordt binnen gevoerd, beginnen Jezus’ studenten in vreemde talen te praten (Handelingen 2 : 1 -13) en worden ze dolenthousiast over hun oude rabbi. Later gaan ze niet alleen hem, maar ook zichzelf ‘eersteling’ noemen: (Jacobus 1 : 18) net zoals de eerste tarwe voedsel voor alle mensen aankondigt, zo beschouwen zij zichzelf als de voorlopers van een nieuwe tijd.

Waarom was die uitstorting van de heilige Geest zo bijzonder?
Maar wat heeft de heilige Geest hier nu mee te maken? Was die er niet al lang dan?

Simpel gezegd zou je de heilige Geest een van Gods ‘uitingsvormen’ kunnen noemen. Het ligt ingewikkelder, maar voor nu is dit een prima term. God uit zich op heel veel manieren, bijvoorbeeld in de natuur en in Jezus, maar ook in onze geest. Dan ‘vermengt’ hij zich met onze gedachten, beïnvloedt die en stuurt ons bij. In dat geval noemen we hem: heilige Geest.

In het Oude Testament valt die term echter alleen bij heel bijzondere figuren, zoals speciale koningen en profeten. Natuurlijk is God dan ook al met iedereen bezig, maar hij lijkt terughoudend om zich ook als heilige Geest te uiten en mensen bijvoorbeeld openbaringen te geven om met zijn gezag te kunnen spreken. Dat is alleen voorbehouden aan een klein groepje. Blijkbaar was dat tot de komst van Jezus de beste methode om zijn volk bij de les te houden.

Vanaf deze Pinksteren laat God echter deze terughoudendheid los en kan hij zich bij iedere gelovige op deze speciale manier uiten. Natuurlijk zijn er nog wel speciale profeten, maar iedereen is ook een beetje profeet. Niet altijd, niet overal, maar het kan wel. Praktisch gezien zijn er nog steeds leiders nodig, maar in principe staat dit nu voor iedereen open.

Bron: Reinier Sonneveld Theoloog en schrijver

Over Geloven in Moerwijk
Geloven in Moerwijk is een jonge huis-tuin-en-keuken-kerk in een wijk waar van alles gebeurt; Moerwijk! Wij willen kerk-zijn op een creatieve en praktische manier die past bij onze buurt en buren. Met elkaar willen we een positieve bijdrage leveren aan de plek waar we wonen.
Van harte welkom bij onze activiteiten

Interview met Bettelies in Trouw over de woningbouwplannen in Moerwijk

Journalist Jochem van Staalduine interviewde namens de Volkskrant onze Pionier en Pastor Bettelies en supervrijwilliger Jolanda in de Marcustuin.

Tienduizend nieuwe woningen moeten van Den Haag Zuidwest weer middenklasse maken

Geloven in Moerwijk Interview-Trouw-met-Bettelies-woningbouwplannen-Wethouder-Boudewijn-Revis-in-Moerwijk-Pastor-en-Pionier-Bettelies-Westerbeek-Geloven-in-Moerwijk-Neo-de-Bono-Moerwijk-Oost-Den-Haag- Interview met Bettelies in Trouw over de woningbouwplannen in Moerwijk  Den Haag Zuidwest moet worden wat het ooit was, vindt de gemeente: een wijk voor de middenklasse met arme en rijkere inwoners dwars door elkaar heen. Om dat te bereiken bouwt de gemeente de komende jaren tienduizend woningen extra.

In de buurttuin achter de protestantse Marcuskerk in Moerwijk zit predikante Bettelies Westerbeek aan de koffie en denkt na. De planten en bloemen staan ter beschikking van tuinierende buurtbewoners, maar geen van de drie aanwezige vrijwilligers maakt aanstalten richting schoffel of schep. De planten moeten maar even voor zichzelf zorgen – een beetje zoals de wijkbewoners dat ook gewend zijn geraakt.

“De Jan Luykenlaan is een goed voorbeeld”, zegt Westerbeek dan. “In de vijf jaar dat ik hier woon, zijn daar twee keer plannen gepresenteerd. Daarna hoor je er nooit meer iets van. Zonder dat dat gecommuniceerd wordt.”

Vrijwilliger Jolanda Caffa vult aan: “Bij mij in Morgenstond zouden ze in 2009 gaan renoveren. Mijn blok zou in 2013 beoordeeld worden. Er is niets gebeurd. Ja, de blokken hebben een likkie verf gekregen.”

Het maakt dat Westerbeek en Caffa de nieuwste plannen van de gemeente Den Haag met wat scepsis op zich af laten komen. Tienduizend extra woningen bouwt Den Haag de komende jaren in Moerwijk en de rest van het relatief arme Den Haag Zuidwest, volgens gisteren bekendgemaakte plannen. De nieuwe woningen moeten inwoners uit het zogeheten middensegment aantrekken, met een iets hoger inkomen. Het aantal sociale huurwoningen blijft gelijk.

Meer evenwicht
Daar zit een gedachte achter, legt wethouder Boudewijn Revis (VVD, wonen) uit. Zuidwest moet weer de wijk worden die ze na de oorlog was: van de middenklasse. “Twee derde van de woningvoorraad bestaat nu uit goedkope sociale huurwoningen. In die huurwoningen zijn vanaf de jaren tachtig veel migranten en mensen met ggz-problemen komen wonen.”

Revis wil de wijk evenwichtiger maken, met arm en rijk door elkaar heen. De komende maanden gaat hij met onder meer corporaties afspraken maken over het per straat en per blok te verrichten werk.

Dat de bewoners van Moerwijk in de buurttuin enigszins argwanend naar de plannen kijken, snapt hij. “Er is vaker op de buurt gestudeerd, er zijn vaker plannen gemaakt. In de crisis lag de bouwmarkt op zijn gat. Vestia had er veel bezit.” Financiële problemen bij die corporatie maakte dat veel gepland onderhoud niet doorging.

Een eind verderop zijn de eerste resultaten van de Haagse verbouwdrift zichtbaar. Uit het betonnen skelet van bouwproject De Schoone Ley naast het Haga Ziekenhuis klinkt geklop, geschep en het zingen van een elektrische zaag. De rijkere nieuwkomers in Den Haag Zuidwest krijgen straks uitzicht op gestapelde oude appartementenblokken van na de Tweede Wereldoorlog.

Dat roept een vraag op: extra woningen voor de middenklasse lossen de armoede en werkloosheid bij de huidige bevolking toch niet op? Betere woningen helpen wel, zegt Revis. “Op dit moment moeten succesvolle inwoners uit de wijk verhuizen als ze een beter huis willen kopen. Ze moeten in de wijk kunnen blijven, of kunnen terugkeren.”

Daarnaast moet het aantal voorzieningen in de buurt toenemen door de dichtere bebouwing. “Er moet een nieuwe havo-vwo school kunnen openen. Bij de groenteboer moet een rij staan.” In de buurttuin reageren de bewoners van Zuidwest gematigd enthousiast op de woorden van de wethouder. “Je lost de problemen van de wijk niet op met alleen nieuwe woningen. Maar de gemeenschap wordt er wel leuker van”, zegt Westerbeek.

De predikante wil nog kwijt dat ze benieuwd is hoe de aangekondigde plannen in praktijk worden gebracht. “Het gebeurt nu ongeveer vijf keer per jaar dat extern ingevlogen adviseurs hier komen vragen wat er in de wijk moet gebeuren. Dat zijn we wel een beetje zat.”

Bron: Volkskrant.nl

Vrolijk en Gezegend Pasen

Vrolijk en Gezegend Pasen

Pasen is het verhaal van een nieuw begin
Pasen is het verhaal van een nieuw begin. We vieren de opstanding van Jezus, die de meest drastische stap zette die te maken is: Hij gaf Zijn leven voor de wereld. Alles wat onmogelijk is of lijkt, wordt doorbroken. De liefde overwint de dood.

Pasen gaat in de eerste plaats over de moeilijke kanten van het leven. Het gaat over verraad, vijandigheid, oneerlijkheid, lijden en ook over het sterven. Het vertelt hoe Jezus dit allemaal moest ondergaan. Judas verraadt hem, Petrus verloochent hem, Barabas wordt vrijgelaten en hij wordt gekruisigd. Hij heeft tenslotte zijn kruis op zich genomen en is gestorven.

Ruimte voor de moeilijke kanten van het leven
Pasen biedt ruimte aan de moeilijke kanten van het leven. “Elk huisje heeft zijn kruisje”, zeggen mensen wel eens. Toen de Notre-Dame uitbrandde,  bleken zeer veel mensen mee te leven. De beelden van het brandende dak gingen de wereld over. Een plek van eeuwen, een plek van bezinning, een schat was verloren gegaan. Hoe moest dat nu verder?

De tekst gaat verder onder de tweet. 

Geloven in Moerwijk wMN4xjiQ_normal Vrolijk en Gezegend Pasen

Laurent Valdiguié

@Valdiguie

Een nieuw begin
Wie Pasen viert, is niet bang voor de donkere kanten van het leven. Zij horen erbij, ze zijn onderdeel van het verhaal, zoals ze ook onderdeel zijn van het leven zelf. Het donkere wordt overwonnen en er is altijd weer een nieuw begin. Zoals bij de brand in de Notre-Dame. Ondanks dat die gebeurtenis schokkend is, blijkt er ook veel goeds uit voort te komen. Gelovig of niet-gelovig, kerkelijk of niet kerkelijk: mensen voelden zich betrokken bij deze ramp. De wereld leefde mee. Direct kwamen er ook donaties binnen om de kerk opnieuw op te bouwen. Na deze moeilijke gebeurtenis kwam er ook hoop en vertrouwen dat het ooit weer goed komt.

De tekst gaat verder onder de video. 

Vrolijk en Gezegend Pasen
Zo is het ook met Pasen. Jezus moest het lijden ondergaan, er doorheen gaan, het dragen voor ons, om tot opstanding te komen. Pasen is als een spiegel. Het maakt het voor ons mogelijk naar de moeilijke kanten van het bestaan te kijken. Het is niet allemaal perfect en dat hoeft ook niet. Pasen is het vertrouwen en de hoop dat het uiteindelijk goed komt. Elke dag kan zo een nieuw begin zijn. Zeker vandaag.

Vrolijk en Gezegend Pasen!

Bron: Mijnkerk.nl